Tandläkaren!

Godmorgon!



Idag var jag uppe med tuppen för att ta mig till tandläkaren! Var på kontroll för mina tänder innan sommaren, då de kollade hål och lite annat. Det visade sig då att jag hade ett känsligt tandkött och blev tillsagd att börja använda tandtråd bättre och borsta tänderna på mornarna mer. Har alltid varit en slarvig person när det gäller sånt. Däremot har jag ändå inte haft något hål sedan jag hade det i mina mjölktänder.

Min tandläkare bokade in en tid till mig hos Tandhygienisten för kontroll och idag var det dags. Till min stora förvåning så hade jag tydligen en tandköttsinflammation. Tecken på det är att man blöder väldigt mycket i tandköttet när man borstar. Fast det har jag alltid gjort :/ Men nu var det verkligen allvarligt och något jag verkligen måste skärpa mig med. Tydligen så är inte en vuxens salivproduktion lika effektiv som när man var liten, vilket gör att smutsen och karies inte tas bort lika bra. Man måste bidra med massor själv. Slarvmaja!!
Fick en behandling mot "peradontal sjukdom", sjukt att jag ens har det... hmm! Fick även någon konstig blå dricka som jag fick sila mellan tänderna och flourbehandling.

Det känns skit läskigt, men kanske var det bra att det blev såhär så jag verkligen fattar hur viktigt det är med bra tandhygien. Det är klart att tandköttet strejkar om man inte får bort smutsen mellan tänderna.

Det var straffet jag fick och nu skall det bli ändring. Behandligen skall pågå i 2 veckor, med tandborstning morgon, kväll och tandtråd morgon och kväll. Hur skall jag få in rutinen? Det är där det brister.

Får göra som vissa andra, sitta och nöta med tandtråden när jag tittar på tv. För på kvällen kanske man är för trött och kan slarva. Jag har ont i munnen nu och skall plugga tråkig fysik. Kan det inte bli bättre än såhär? :(

På torsdag är det över iallafall. Jag och mamma skall på massagebehandling i gamla stan efter tentan, då jag också kommer få trycka mina äckliga pormaskar och få ögonfransfärgning. Perfekt snygg till utekvällen då vi skall hem till en kille i klassen och sen ut och dricka öl. :) Kan bli mycket trevligt!!

Nu över till det verkliga allvaret och en "sjuk" Sarah! :(

Kram

Kommentarer
Postat av: mamma

Ja, det är bra att du blir lite skrämd.Då kanske du orkar borsta 2 ggr / dag och ta lite tandtråd.Då blir du fräsch som en nyponros, hihi.....

2009-12-16 @ 09:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback